Här är bloggen för alla samhällsorienterade nördar.
Bloggen kommer att ta upp engagerande ämnen som kan diskuteras.
Eleverna på Karlskrona Montessori friskola kan också redovisa sina arbeten på bloggen.

Geografi

Projekt vt-14

År 7
Världen

Det är projektet handlar om att studera hur människor lever i världen och hur vår jord ser ut. Här gäller det att förstå vilka förutsättningar naturen och landskapet ger människor att överleva.
Tid:  4 veckor (v.2-6)

Mål: Eleven ska kunna följande.

  • Geografiska ord och begrepp (ex. naturlandskap, topografi, naturresurs osv)
  • Beskriva landskapet - hur ser det ut i olika delar av världen?
  • Vilka naturresurser finns?
  • Befolkning - var bor människor?, Vilken ålder har befolkningen?, Vilka folkgrupper finns?
  • Vad lever människor av? Vad jobbar man med?
  • Hur ser handeln ut i landet? Import och export
  • Vad är ett i-land och u-land? Ge exempel och beskriv skillnader.

Jobba så här

  • Planera ditt arbete och ställ egna frågor utifrån målen (tankekarta).
  • Kolla in so-bloggen där Magnus lägger ut nya uppgifter eller hjälpmedel.
  • Jobba med geografiboken för att samla in grundläggande fakta om ord och begrepp.
    • Ge-bok kap.2 (s.94-165) - läs igenom och fundera över vilken fakta du behöver.
    • Jobba med ett eget dokument där du samlar info.
    • Sök egna källor. Använd so-rummet.se
  • Jobba med Google map, Google earth och kartbok för att beskriva landskapets utseende.
  • Jobba med statistik för att beskriva demografin, fattigdom m.m i ett u-land resp. i-land. 
    • Gapminder.org
    • Globalis.se
  • När du övat och läst in allt det som beskrivs här ovan ska du använda dian kunskaper. Välj ett land eller område och beskriv följande: Se hjälpfrågor på inläggsidan.
    • klimat
    • Närhet till hav
    • floder
    • sjöar/hav
    • kommunikation (vägar, järnvägar, flyg osv)
    • topografi
    • gränser
    • naturresurser (träd, malm, fiske, jordbruksmark osv)
    • risker och hot för människor och natur.
  • Jämför detta land med andra delar av jorden. Ex: Sydafrika-Sverige.
Förmågor som du tränar i detta projekt:
  • Sortera fakta - vilken fakta är viktig för dig? Jobba med eget dokument och tankekarta.
  • Resonera - ställ varför-frågor. Varför jobbar människor i gruvor?
  • Jämföra likheter och skillnader.
  • Våga fråga din lärare om råd!!!
Redovisning:
  • Enskild muntlig redovisning i mindre grupp: bildspel. V.6
  • Egen karta gjord i Google map och Google earth (egen fakta).
  • Prov på viktiga ord och begrepp. Vi samlar ihop dem tillsammans. V.5




Mål i geografi:

Eleven skall lära sig att använda metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera
geografska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografska informationssystem (GIS) och geografska verktyg som fnns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.

Gör detta med hjälp av 

  • Google maps
  • Google earth









Geografiska begrepp:

  1. Naturlandskap
  2. Kulturlandskap
  3. Erosion
  4. Endogen och exeogen process
  5. Tematisk karta
  6. Bergkedjeveckning
  7. osv...












År 9 - Energi och miljö
Miljöfrågan är en ödesfråga för vår framtid. Detta hävdar forskare runt om i världen eftersom vi ser att klimatet och naturlandskapet förändras i snabb takt.
Miljöfrågan är nära kopplad med vårt sätt att leva, i det vi kallar konsumtionssamhället. Det projekt vi nu ska jobba med handlar om att öka kunskapen kring människans användning av naturresurser och hur konsumtionssamhället utnyttjar jordens naturresurser. Vi ska även studera hur miljön påverkas av konsumtionssamhället.


Mål:

  • Grundläggande kunskaper om samspelet mellan natur och människa.
  • Kunna beskriva orsaker och konsekvenser av befolkningsfördelning och klimatförändringar.
  • Undersöka var olika varor och tjänster produceras och konsumeras.
  • Beskriva geografiska mönster av handel och kommunikation.
  • Föra underbyggda resonemang om geografiska mönster där du beskriver hur dessa mönster ser ut och förändrats över tid. Ta även fram orsaker och konsekvenser av detta.
  • Kunna resonera om ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor. 
  • Ge lösningar och beskriva konsekvenser där människa, samhälle och natur tas med.
  • Informationssökning med hjälp av geografiska verktyg (Google earth, Gapminder)

Uppgift:

Du ska skapa en karta som du sedan muntligt redovisar.
Föjande innehåll ska finnas med:
  • Befolkningsfördelning
  • Naturresursernas fördelning - lokalt respektive globalt.
  • Geografiska mönster på handel och kommunikation (tematisk karta).
  • Klimatförändringar - lokalt respektive globalt.

Så här kan du jobba för att nå målen:


  1. Börja med målen och sök information som förklarar t ex samspelet mellan människa och natur. De källor du ska använda är en kartbok och google earth. Beskriv vad du ser och välj ut några platser på jorden. Ex. Sverige och Kina.
  2. Titta på en tematisk karta över befolkningsfördelningen i världen. Redovisa hur fördelningen ser ut. Resonera och jämför var påverkan på naturen är störst respektive minst och motivera varför.
  3. Titta på en tematisk karta över handel och kommunikation i världen. Hur ser mönstret ut? Vilka handelsvägar finns i världen? Sätt ut handelsvägarna på din karta och förklara med fakta vad som fraktas och varför handelsvägarna finns där.
  4. Använd historisk fakta för att beskriva hur handelsmönstret har sett ut tidigare och hur det har förändrats över tid.  Beskriv orsaker till förändring och ge exempel på konsekvenser av denna förändring.
  5. Resonera över hållbarhetsfrågor. Börja med ekologiska och gå vidare med ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor. Detta handlar om att söka information om hur människans livsstil påverkar naturen (miljön). Ge egna lösningar på hur människans livsstil bör förändras för att minska miljöpåverkan. Vilka hinder finns för att minska miljöpåverkan. Sök förklaringen i sociala och ekonomiska levnadsförhållanden.

Betyg:

Du kan nå betygen E-A i alla målen.
E: Beskriv med fakta hur t ex samspelet mellan människa och natur ser ut.
C: Beskriv och jämför samt resonera om t ex, hållbarhetsfrågor.
A: Beskriv, jämför, resonera och ge egna lösningar på hållbarhetsfrågor.









År 8 - 2013
Landskap i förändring
Tid: 4 veckor (v.2-9)

Del 1. (v.2-6)
Del 1 handlar om att öka kunskapen om vilka processer som påverkar jordens uppbyggnad och sönderfall. 

Ge: Öka kunskapen om följande mål:
Mål del 1:
  1. Viktiga geografiska begrepp, ex. endogena och exogena processer,  plattektonik osv (Google Drive - gemensamt dokument).
  2. Jordens historia - Hur formades och hur formas jorden just nu.
  3. Hur ser landskapet i Sverige och övriga världen ut? - Fältstudie (Google earth)
Del 2. (v.7 + 9)
Del 2 handlar om att människan påverkar och påverkas av jordens krafter samt landskapets utseende.
Detta är ett grupparbete som ska presenteras muntligt.

Mål del 2:
  1. Människans påverkan på landskapet - Hur används landskapet? 
  2. Identifiera natur- och kulturlandskapet i din närhet - fältstudie med cykel eller Google earth
  3. Identifiera natur- och kulturlandskapet globalt - GIS = Skapa egen karta i Google map
  4. Identifiera sårbara platser och hot globalt. Ex, översvämningar, jordbävning osv.
  5. Sårbara platser. Konsekvenser av dessa och hur kan man förebygga risker?
  6. Hur ser framtiden ut? Vad kan hända om naturen får bestämma? Vad kan hända om människan får bestämma?
Redovisning
Skriftligt test och muntlig presentation där följande punkter finns med:
  1. Karta/kartor över världen som visar natur och kulturlandskap, sårbara platser osv.
  2. Geografiska begrepp som förklaras med bild och egna skisser.
  3. Egen diskussion och analys över ovanstående mål. 
Metod:
Samla in fakta genom böcker, sli.se, webbsajter och podcastportalen (so-blogg).
Lär dig använda Googlearth och  Google map.

Gör karta i Google map och Google earth.