Här är bloggen för alla samhällsorienterade nördar.
Bloggen kommer att ta upp engagerande ämnen som kan diskuteras.
Eleverna på Karlskrona Montessori friskola kan också redovisa sina arbeten på bloggen.

Samhällskunskap

Projekt vt-14

Nytt projekt om Sveriges statsskick. Detta år kallas för supervalår för att det är val till EU, Sveriges riksdag, kommun och landsting. Vi behöver därför öka kunskapen om vårt demokratiska samhällssystem.

Vad ska du kunna?

  1. Beskriva politiska ideologier (socialism, liberalism, konservatism).
  2. Beskriva våra olika politiska partier och vad som skiljer dessa.
  3. Hur ser Sveriges politiska system ut (riksdag, kommun, landsting)?
  4. Öka kunskaperna om EU.
  5. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort.
  6. Sveriges grundlagar.
  7. Beskriva hur individer och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling. 
  8. Hur går det till när du själv och andra människor påverkar beslut i ett demokratiskt samhälle.

Hur ska du arbeta?

  1. Läs först SH-boken s.195 - 235. Frågorna i boken ska du också besvara.
  2. Se följande filmer som kompletterar SH-boken. 
  1. När du läst fram till en frågesida, ska du arbeta med uppgiften "Träna begrepp". Se montesjuan. Du ska göra 4 st.
  2. Du ska jobba i en studiegrupp. Använd uppgiften "Träna begrepp" och visa dina förklaraingar samt diskutera dem i gruppen. Hur har du uppfattat begreppen?
  3. När studiegruppen har gjort 4 st diskussioner ska du göra ett prov. Meddela läraren.
  4. Studiegruppen sätter läraren ihop.

Grupparbete

Du kommer att delas in i en grupp som ska bilda ett av de svenska politiska partierna som representeras i riksdagen. Läraren delar in grupperna.

Uppgift:

Du ska läsa in dig på ditt politiska parti och göra en plan på hur ni ska vinna valet.
Gruppen ska göra en affisch där era viktigaste frågor presenteras.
Följande områden ska finnas med:
  1. Skola
  2. Fritid
  3. Miljö
Här kan du läsa om olika partier:  Politiska partier
Följande ord kan du googla för att få information om partiprogram.
- partiprogram

Så här kan en valaffisch se ut:
















Nytt projekt år 8, start v.41.

Folk i Sverige

Detta projekt är en fortsättning på temat om tonårsliv - Kärlek och relationer. Nu ska vi forstätta jobba med etiska dilemman och etiska teorier samt studera de mänskliga rättigheterna. Vi kommer också studera hur vårt samhälle hanterar olika folkgrupper och det faktum att människor i världen flyr eller flyttar till Sverige.

Uppgift

  1. Börja med att läsa sh-boken, kapitlet som heter Folk i Sverige. Du får gärna jobba med frågorna som tillhör texten.
  2. Du ska jobba med begrepp och visa att du kan dem i ett test.
  3. Jobba med analysfrågor i grupp. Dina personliga slutsatser ska du presentera på valfritt sätt torsdag v.43.

Begrepp

Flykting
Invandrare
FN:s flyktingkonvention
Asyl
Permanent uppehållstillstånd
Tillfälligt uppehållstillstånd
Kvotflyktingar
Migrationsverket
Medborgarskap
Invandrargrupper
Ensamkomna flygtingbarn
Immigration
Emmigration
Människohandel
Minoritet

Arbetsfrågor och analysfrågor

Jobba i grupp och sök era svar samt diskutera svaren.
  • Beskriv Sverige utifrån en pluralistisk samhällssyn.
  • Jämför faktauppgifter i sh-boken med andra källor. Stämmer uppgifterna?
  • Vilka invandrargrupper finns i Sverige?
  • Hur har invandringen sett ut historiskt i Sverige?
  • Vilken är Sveriges största flyktinggrupp idag?
  • Beskriv hur människor tar sig till Sverige idag.
  • Vad anser Sveriges regering om invandring?
  • Gör en enkel undersökning om synen på ett mångkulturell samhälle.
  • Vilka grupper i Sverige flyttar från landet? Hur har detta sett ut historiskt?

Redovisning

Test på ord och begrepp onsdag v.43.
Muntlig redovisning av arbetetsfrågorna torsdag v.43.
Diskussion i grupp om filmen Welcome torsdag v.42.






Kärlek och relationer
Ordet kärlek har många betydelser för oss alla. För en del är den okomplicerad och härlig, för andra är den komplicerad och hemsk. Synen på vad kärlek är och hur den kan uttryckas skiljer sig mellan individer och olika samhällen.

Vi ska tillsammans forska och reflektera över hur kärlek kan se ut och hur den kan uttryckas. Vi ska också forska om hur relationer ser ut och varför de ser ut som de gör.

Mål: Vad ska du kunna?

Samhälle

  • Ungdomars identitet, livsstil och välbefinnande. Hur ser detta ut? Vad påverkar detta? Diskutera och ge exempel.
  • Nyhetsvärdering: Hur kärlek och relationer framställs i media. Hur olika grupper framställs i media.
  • Möjligheter och risker som är förknippade med internet och kommunikation.
Religion
  • Etik - diskutera vardagliga moraliska dilemman utifrån etiska modeller.
  • Etik - etiska begrepp som kan kopplas till mänskliga rättigheter.
  • Konflikter och möjligheter i sekulära och pluralistiska samhällen. Ex. synen på sexualitet och jämställdhet.

Kärlek och relationer

Struktur på detta projekt. Du bör undersöka dessa områden.
  • Individer (du själv, andra människor)
  • Grupper (familj, tonårsgänget, osv)
  • Samhällen (kultur, lagar osv)

Begrepp

  1. Etik
  2. Moral
  3. Respekt
  4. Solidaritet
  5. Integritet
  6. Empati
  7. Attityd
  8. Frihet
  9. Makt
  10. Samlevnad
  11. HBTQ
  12. Heder
  13. Kön
  14. Människosyn
  15. Civilkurage
  16. Mobbning
  17. Pluralistiskt samhälle
  18. Sekulär
  19. Bisexuell
  20. Heterosexuell
  21. Polygami

Skolämne som du studerar i detta projekt: SH och RE

Infosökning
Utdrag ur böcker (mejlas ut)

Använd bibliotek.
Fråga de som kan, ex. mejla någon organisation.

Redovisning

Du ska visa dina kunskaper på flera sätt:

  • Gruppdiskussioner
  • Inlägg på so-bloggen. Här ska du även kommentera andras inlägg.
  • Test med fråga svar (skriftligt eller muntligt)







Arbetsmarknaden - år 8

Beskrivning
”Vad vill jag bli när jag blir stor”. Den frågan har säkert alla ställt sig någon gång i livet. Det finns många yrken att välja mellan och de kräver också olika utbildning. Därför är det bra om du kan prova något som du är intresserad av och få en inblick i hur arbetslivet kan vara. Framförallt har du möjlighet att fundera över sommarjobb och kanske få in en fot på den arbetsplatsen du gör din prao.

Det är bra att veta vilka regler som gäller på arbetsmarknaden. Hur får jag lön? Får jag arbeta med vad som helst, och när som helst? Varför är det inte bra att jobba svart? Hur ser jämställdheten ut på arbetsmarknaden?
Du ska också göra en historisk tillbakablick för att förstå vad facket är och varför det bildades, samt hur utvecklingen har sett ut för kvinnor och män på arbetsmarknaden.

Tid: v.13, 15-18

Mål:

  • Kunskaper om samhällsstrukturer: Arbetsmarknaden
  • Beskriv hur arbetsmarknaden är uppbyggd och fungerar.
  • Jämför arbetsmarknaden i olika länder.
  • Kunna använda begrepp och teorier i beskrivningen av arbetsmarknaden.
  • Beskrivning hur individer och samhällen påverkar varandra.
  • Tar upp faktorer som har betydelser för individens möjlighet att påverka sin egen och andras livssituation.
  • Tar upp frågan om jämställdhet i ett resonemang utifrån mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar.
  • Söker information på olika sätt och bedömer informationens relevans för ämnet.

Uppgifter:

  1. Lär dig viktiga begrepp om arbetsmarknaden. Läs boken "Arbetslivet" och se bildspelet på so-bloggen under fliken podcastportalen.
  2. Fältstudie under praotiden.
  3. Skriv ett reportage (i samarbete med svenskämnet). Tänk på att använda begreppen i rätt sammanhang och att diskutera bl.a jämställdhet och diskriminering i arbetslivet.
  4. Värdera och bedöm dina källor: Vilka har du använt och varför har du använt dem?
  5. Övningsuppgift: se inlägg på so-bloggen via etiketter år 8.

Redovisning:

  1. Reportage som skrivs v.18 och lämnas in fredag v.19.
  2. Mejla till magnusgustafsson75@gmail.com uppgift 4 och 5.
  3. Diskussion på samlingar.

Källor:

Boken "Arbetslivet".
So-bloggen
So-rummet.se
Praoplatsen: dvs intervjuer, information via hemsida osv.
Egna förslag.






Just do it - don't do it!
Detta projekt handlar om att öka kunskaperna kring ett samhällsproblem - droger och doping.
Vi läser i tidningarna om idrottare som fuskar till sig medaljer i stora mästerskap och dagligen förmedlas nyheter om brott som är drogrelaterade.
Varför använder människor droger? Det är en fråga som du kommer få svar på i detta projekt.

Idrott och samhällskunskap

Tid: v.10-11
Mål:

  1. Vad är identitet? Vem är du och varför är du som du är?
  2. Vad är det som kan få dig att må bra, både själsligt och kroppsligt?
  3. Vad säger lagen om användandet av droger?
  4. Vilka konsekvenser kan droganvändning få och hur hanterar samhället detta problem?
Så här jobbar du för att nå målen:
  1. Sök fakta om ovanstående mål - Samhällsboken börjar du använda sedan so-rummet.se och etiketter år 7 här intill.
  2. Diskutera med din studiekamrat om den fakta du fått fram. Använd gärna google drive när ni samarbetar.
  3. Jobba med din uppgift som ska presenteras muntligt (se nedan).
  4. Redovisa v.12
Uppgift för år 7
Jobba i par och skapa en tecknad serie som handlar om droger och doping.

Uppgift för år 8
Muntlig presentation med hjälp av keynote.

Kolla in följande klipp som inspiration till projektet:


Lycka till!
Jocke och Magnus


År 7 - 2013
Why poverty?
Vi ska i detta ämne studera fattigdom. Idag lever många människor i det vi kallar fattigdom. Det är en mänsklig rättighet att ha tak över huvudet och att få äta sig mätt. Detta är inte självklart runt om i vår värld idag.
Det pågår en kampanj som uppmärksammar hur fattigdomen kan se ut och vad den beror på.

Onsdag v.3 startar vi upp projektet och då kommer kunskapsmålen i läroplanen att redovisas här. Redan nu kan du börja studera ämnet via Utbildningsradion

Klicka på följande länk för att komma till webbsidan om fattigdom och börja studera detta.
Why poverty?

Kunskapsmål - Detta ska du lära dig!

Samhällskunskap

  • FATTIGDOM - hur ser detta ut i Sverige och i världen?
  • Beskriva skillnader mellan människors ekonomiska möjligheter att hantera sin vardag.
  • Beskriva mänskliga rättigheter och barnens rättigheter utifrån FN:s mål.
  • Redogöra för några organisationer som jobbar för mänskliga rättigheter.

Geografi

  • Beskriva befolkningsfördelningen i världen.
  • Diskutera ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor. Vad påverkar fattigdom?
  • Ge egna lösningar på hur fattigdom kan bekämpar och vad den lösningen får för konsekvenser. Ex, påverkan på miljö.
Lycka till!
Magnus


År6
Mål:
-Lära sig grundläggande kunskaper om kommunen.
-Kunna hur beslut fattas i en kommun
-Kunna berätta om hur en kommun är organiserad.
-Kunna berätta om vilka olika uppgifter en kommun har.
-Kunna jobba med olika källor, ex. lärobok, kartor, hemsidor (www.karlskrona.se)


År 8
Eleverna studerar nu begreppen demokrati & diktatur. 
  1. Första uppgiften är att förklara skillnaden mellan diktatur och demokrati samt att göra en tio-i-topplista för de maänskliga rättigheterna. Redovisas tisdag v.3
  2. Nästa uppgift är att börja med "Uppdrag demokrati" (se bildspelet nedan). Uppdraget redovisas tisdag v.6
  3. Sista uppgiften handlar om migration. Vi ska se två filmer, en kort- och en långfilm. Den första handlar om olika anledningar att flytta till Sverige. Den andra filmen tar upp ett specifikt exempel på migration. Uppgiften är att forska kring frågan "Varför flyttar människor till Sverige?". Använd sh-boken och so-rummet.se för insamling av fakta. Använd självklart de båda filmerna vi ska se för att lära om migration. Efter filmerna ska vi diskutera ämnet.



Följande bildspel visar mål och kunskapskrav för projektet.



Snacka om nyheter
En uppgift för elever i år 8 och år 6
Varje vecka lägger lärare eller elever upp ett par rubriker där ett ord fattas. Uppgiftern är att lista ut vilket ord som fattas och även kommentera nyheten.


Det kan också vara en bild eller citat från en känd nyhet. Då kommenterar man vilken nyhet  bilden eller citatet syftar på.


Exempel:
Gråtande __________ sörjer Kim Yong il.
Överklagar domen -  eller ber om _________.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar