Här är bloggen för alla samhällsorienterade nördar.
Bloggen kommer att ta upp engagerande ämnen som kan diskuteras.
Eleverna på Karlskrona Montessori friskola kan också redovisa sina arbeten på bloggen.

Religion

Nya projekt höstterminen 2013.

År 7

Skapelsemyter och filosofiska tankar

Tid: v.35-38

Mål att uppnå:

  • Etik - Diskutera moraliska dilemman utifrån enkla etiska modeller.
  • Etik - Redogöra för olika föreställningar om den goda människan och det goda livet.
  • Etik - Frågor om rätt och fel, synen på människan utifrån olika religioner.
  • Kunna återge viktiga tankar om hur världen blev till utifrån olika religioner.
För att nå målen ska du jobba enligt följande:

Begrepp: Följande begrepp ska du kunna förklara och diskutera kring.

  • Etik
  • Godhet
  • Sokrates
  • Rousseu
  • Moral
  • Myt
  • Gud
  • Tro
  • Religion
  • Livsåskådning
  • Riktning
  • Regeletik
  • Konsekvensetik
  • Sinnelagsetik
  • Ateism
  • Agnosticism
Sök fakta och förståelse
  1. Läs eller lyssna på de texter som ni får på mejl.
  2. Lyssna på 4 st valfria radioprogram om skapelsmyter. Etiketter år 7.
  3. Diskutera i grupper utifrån de texter och radioprogram ni studerat.
  4. Jobba med uppgifter som presenteras på so-bloggen efter hand.
Redovisning
  • Test på begreppen.
  • Redovisa en skapelsemyt. Halva klassen gör detta i bilden. Den andra halvan jobbar med skrivande eller inspelad berättelse.
  • Klart v.38.
Lycka till!
Magnus
(Fråga om något är oklart)















Tid: v.13, 15-17

Mål:

  • Grundtankar, centrala berättelser och religiösa uttryck.
  • Resonera om likheter och skillnader mellan olika religioner.
  • Undersöka hur religionen påverkar individen och samhället.
  • Beskriva samband mellan religion och samhälle.
  • Beskriva hur livsfrågor förklaras i olika religioner.
  • Resonera och argumentera kring frågor om moral.
  • Söka information om religion med hjälp av olika källor.

Uppgift 1.

Skapa en egen religon.
Följande mall ska du använda och fylla med innehåll.

  • Tro - gud (ar) 
  • Heliga berättelser
  • Världsuppfattning
  • Moral - skapa en gyllene regel.
  • Specialister - präst, imam, rabbin, munk
  • Ritualer 
  • Heliga platser
  • Symboler - korset, lotusblomma, gester osv.
  • Utryck - rörelser, musik, sång, dans
  • Högtider

Uppgift 2.

För att kunna göra uppgift 1 på ett bra sätt måste du ha följande kunskaper.
Svara på följande frågor.

  1. Vad är en religion?
  2. Vad är en tro?
  3. Vad är en världsuppfattning? Beskriv flera uppfattningar?
  4. Vad är moral? Ge exempel?
  5. Vad är en ritual? Varför utför man dessa?
  6. Vad är övernaturliga krafter?
  7. Vad är monoteism respektive polyteism? Ge exempel på sådana religioner.
  8. Vad är naturreligioner? Ge exempel på sådana religioner.
  9. Vad är heliga platser? Hur har dessa kommit till?
  10. Vilka likheter finns det mellan olika religioner?
  11. Vad är positivt respektive negativt med religion?
  12. Beskriv och resonera om hur religion påverkar individ och samhälle?
  13. Gör en religiös karta där 5 st religioners utbredning ska ritas ut.

Uppgift 3.

Gör en översikt av minst 5 olika religioner + din egna religion som du skapar.
EXEMPEL:









Informationssökning:Uppgift 4.

Du ska värdera och beskriva de källor du använder. 
  1. Varför använder du källan? Vilket syfte?
  2. Vem eller vilka står bakom informationen i din källa?
  3. Vilket perspektiv har informationen? Fakta eller åsikter?

När du arbetar ska du söka information för att kunna genomföra uppgiferna.
Vi ser på film, läser läroboken, söker via so-rummet.se och inte minst berättar jag viktig information. Anteckna och ta vara på din tid.
Det är din uppgift att söka olika källor och ett tips är att börja med de jag skrivit nedan.

Till sist lite egna funderingar.Uppgift 5.

Svara så utförligt och personligt du kan.
  1. Vad är meningen med livet?
  2. Vad händer efter döden?
  3. Beskriv din egen moral. Vilka ”lagar och regler” följer du? Hur ser ditt livskompass ut?

Redovisninng:

Uppgift 1.
Teater/skådespel (du som inte jobbar i grupp kan göra en radioteater) Kontakta Magnus för mer info.
Spela upp skådespelet v.18 tisdag och/eller onsdag kl.8-9.

Uppgift 2,3 och 4.
Skriftligt och/eller muntligt test
Test v.17

Uppgift 5.
Bifoga ditt dokument i ett mejl.
magnusgustafsson75@gmail.com




Idrott och religion
Detta projekt handlar om att försöka förstå vilken betydelse religon/kultur har för människors identitet och för olika samhällen.
Vi kommer att utgå ifrån idrotten för att belysa religionen och kulturens påverkan.

Tid: v.45-47 (10 h totalt)

Vad ska du göra?
  • Du ska skriva en novell om religion, kultur och idrott  Novellen ska ha en huvudperson.
  • Du ska utgå ifrån målen nedan.
  • Du ska planera ditt arbete. Sök fakta på olika sätt. Diskutera dina källor - varför vill du använda dem? Vad handlar källorna om?
  • Du ska delta i diskussioner.
  • Du ska lära dig att resonera. 
Redovisning
Lämna in din novell onsdag v.49

Mål:
Re och Sh

Lära sig om hur religioner andra livsåskådningar kan forma människors syn på sig själva. 
Hur ser människors livsstil ut?

Vilken betydelse har riter för idrotten?

Sveriges befolkning - sammansättning
Integration och segregation i samhället.

Idrott

Känna till olika kulturella skillnader i samband med idrott:
  • Kvinnor vs idrott
  • Religion vs idrott
  • Skillnader mellan kvinnor och män.
Religionens påverkan på val av idrott. Vissa mer attraktiva eller möjliga att utöva.

Du förväntas kunna följande då projektet är slut:

Resonera hur livet kan se ut och vilken roll religionen/ livsåskådningen samt idrotten har för individen/grupp.

Resonera kring etiska och moraliska frågor.
Ex: Varför får tjejer inte utöva idrott pga sin religiösa/kulturella tillhörighet?

Vilka kulturella/religiösa skillnader finns i Sveriges befolkning?

Metod:
Att tänka på när du resonerar:
  • Ställ varför-frågor.
  • Utgå ifrån ett exempel och diskutera detta.
  • Ifrågasätt.

Lycka till!
Joachim och Magnus





Alla: 
De två första veckorna kommer vi jobba med tema - OS!


År 8
Kristendom
Mål att kunna:
-Grundläggande/fördjupande kunskaper om kristendom.
-Lära: Vad handlar kristendom om?
-Riktningar: protenstantism, katolicism, ortodocism samt frikyrklighet.
-Ritualer och trosuttryck: Exempel på handlingar som människor uttrycker sin tro genom.
-Bibelkunskap

Ni ska använda RE-boken som ett grundläggande materiel för att nå målen.
Ni är fria att använda andra källor för att fördjupa sig inom kristendomen. Använd länken so-rummet i länklistan.

Uppgift:
Läs om kristendom - test v.20
Bibeluppgift - gruppuppgift som redovisas tisdag v.20
Muntlig redovisning av eget arbete - tema frikyrka. Klart v.21.




År 6
"Systerreligioner"
Detta projekt handlar om att tillägna sig kunskaper om judendom, kristendom och islam.


Mål:

  • Förstå skillnaden mellan begreppen religion och livsåskådning
  • Kunna vilka ritualer och levnadsregler som tillhör olika religioner.
  • Kunna förklara varför ritualer, levnadsregler och heliga platser finns till inom respektive religion.
  • Kunna återge viktiga berättelser inom religionerna.
  • Kunna prata om vad religion och andra livsåskådningar kan betyda för människor.
  • Kunna berätta om hur livsfrågor som t ex synen kärlek och vad som händer efter döden, skildras i olika texter.
  • Delta i en etisk diskussion kring frågan; Vad är ett bra liv?
Uppgifter:
  1. Läs Re-boken + frågor (skriv i Google doc) - Judendom, Kristendom, Islam
  2. Jämför religionerna ( Formulär i klassrummet)
  3. Läxa v.11: Redovisa en biblisk berättelse.
  4. Diskutera olika livsfrågor.
Tidsram:
  1. Läs Re-boken + frågor: Klart fredag v.11
  2. Läxa v.11: Bibliska berättelser - klart torsdag.
  3. Jämför religioner: Klart torsdag v.12
  4. Diskussioner: Detta kommer att göras på SO-samlingen.
  5. Test - torsdag v.16





År 9 har skapat egna religioner och gjort en film om detta.

Jennifer, Fabian, Rebecka, Louise,  Siri och Hanna har skapat den här filmen. Håll till godo.