Här är bloggen för alla samhällsorienterade nördar.
Bloggen kommer att ta upp engagerande ämnen som kan diskuteras.
Eleverna på Karlskrona Montessori friskola kan också redovisa sina arbeten på bloggen.

Prao


V.12-13 går år 8 ut på sin prao
Veckan innan eleverna går ut på prao jobbar vi med projekt arbetsmarknaden.
Här får eleverna både teori och praktik.

Följande områden ska eleven studera i projekt "Arbetsmarknaden"
  • Svenska välfärdsstrukturer och hur de fungerar, till exempel sjukvårdssystemet, pensionssystemet och arbetslöshetsförsäkringen. Vilket ekonomiskt ansvar som vilar på enskilda individer och familjer och vad som finansieras genom gemensamma medel.
  • Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
  • Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Följande uppgifter ska eleven göra för att klara projekt "Arbetsmarknaden".

  1. Fundera och lära dig om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar? Titta och lyssna på följande bildspel (16 min). Faktauppgifterna är hämtade från sh-boken s.237-251.
  2. Jobba med böckerna Arbetslivet. Läs och gå igenom diskussionsfrågorna som finns i boken. Du behöver inte redovisa dina svar. Du ska vra beredd att diskutera dessa i skolan efter praotiden. Boken finns på länken: Arbetslivet
  3. Jobba med boken Arbetsmiljö. Du behöver inte läsa hela boken. Läs det inledande kapitlet, s.1-7 och gör uppgift nr 3. Redovisas muntligt efter praotiden. Välj ytterligare två kapitel du tycker verkar intressant och gör två uppgifter. Redovisas muntligt efter praotiden. Boken finns på länken: Arbetsmiljö
3. Jobba med uppgiften som heter "Prao - It´s my life" (se Google drive).
4. Onsdag v.17 - test på Arbetsmarknaden.
5. Torsdag v.18 - Filmvisning It's my life.





Prao - Praktisk arbetslivsorientering

På Karlskrona Montessori friskola har vi lagt upp ett tydligt koncept för prao-verksamheten.
Målet är att eleverna ska få inblick i arbetslivet och därmed förberedas för sitt val till gymnasiet.

Eleverna har stora möjligheter att fritt välja var man vill göra sin prao. Vi har haft elever som själva sökt sin plats på andra orter i vårt avlånga land. Till exempel har elever provat journalistyrket, både radio och tidningar, i Karlshamn och Stockholm. Det finns elever som varit på skidläger som instruktörer osv.

Praodagarna är upplagda på fyra perioder från år 6-9.

År 6 & 7 har två dagar per år och där har vi ett fint samarbete med alla föräldrar som hjälper till med att finna praoplatser.

År 8 har två veckor på vårterminen (v.11-12). Här studerar eleverna ett projekt som vi kallar "Arbetsmarknaden" och får därmed med sig kunskaper om lagar och regler som gäller på arbetsmarknaden. Teorin väver vi samtidigt in med elevernas erfarenheter på sina praktikplatser.
Eleverna ska redovisa och dela med sig av sina reflektioner på SO-bloggen.

År 9 har en vecka på vårterminen. Även dessa elever publicera sina reflektioner och erfarenheter kring sin prao och sitt gymnasieval på SO-bloggen

Läs mer om hur man kan jobba med prao-verksamheten och debatten om densamma:
http://www.skolverket.se/sb/d/2486/a/13727 (Lärande exempel)
http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/30/37/142163_07AndersLoven.pdf (Debatt)