För att kunna använda informationen i filmen lättare kan man dela upp den i följande teman:
Skolan och samhället
- Rektorns avslutningstal: Han säger att eleverna ska gå ut i livet som bärare av Stjärnsbergsandan. Vad är det för anda som eleverna bär med sig?
- Vilken betydelse har lärarnas passiva hållning, vad tänker de? Vad är lärarens uppgift?
- Vad är skolans uppgift? Ska skolan uppfostra och/eller förbereda för yrkeslivet?
Våld och förtryck
- Beskriv pennalismen på skolan?
- Varför är det bara Erik som lyckas göra motstånd? Hur tänker Erik?
- Kan våld ibland vara berättigat?
- Fundera kring begrepp som grupptryck, rädsla, karriärism, förakt för svaghet etc, som ligger till grund för pennalismen på skolan.
Klass och klassamhället
- Diskutera klasskillnaderna på Stjärnsberg. Hur kommer de till uttryck?
- Skulle situationen på Stjärnsberg vara annorlunda om även flickor gick på skolan? Hur skulle "kamratuppfostran" se ut på internatskola för enbart flickor?
Familjen
- Fundera kring Eriks familjesituation. Hur är det att leva i en sådan familjsituation?
- Fundera över mammans roll? Vad skulle hon kunna göra annorlunda?
- Fundera kring varför styvpappan slår Erik? Det är inte bara Erik som blir slagen hemma. Eriks mamma blir också misshandlad. Hur påverkar det henne?
- Filmen utspelar sig året 1959 och många familjer var patriakaliska. Vad innebär det?
Vänskap och relationer
- Beskriv Erik och Pierres vänskap?
- Marja, Servetrisen, betyder mycket för Erik. Vilken betydelse hade hon för Erik?
- Hur relationerna ut med lärarna på skolan?
Du som vill redovisa dina tankar kring frågorna kan göra det på bloggen eller via mejl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar