Här är bloggen för alla samhällsorienterade nördar.
Bloggen kommer att ta upp engagerande ämnen som kan diskuteras.
Eleverna på Karlskrona Montessori friskola kan också redovisa sina arbeten på bloggen.

4 september 2013

Filmen "Ondskan".

För att kunna använda informationen i filmen lättare kan man dela upp den i följande teman:

Skolan och samhället

  • Rektorns avslutningstal: Han säger att eleverna ska gå ut i livet som bärare av Stjärnsbergsandan. Vad är det för anda som eleverna bär med sig?
  • Vilken betydelse har lärarnas passiva hållning, vad tänker de? Vad är lärarens uppgift?
  • Vad är skolans uppgift? Ska skolan uppfostra och/eller förbereda för yrkeslivet?

Våld och förtryck

  • Beskriv pennalismen på skolan?
  • Varför är det bara Erik som lyckas göra motstånd? Hur tänker Erik?
  • Kan våld ibland vara berättigat?
  • Fundera kring begrepp som grupptryck, rädsla, karriärism, förakt för svaghet etc, som ligger till grund för pennalismen på skolan.

Klass och klassamhället

  • Diskutera klasskillnaderna på Stjärnsberg. Hur kommer de till uttryck?
  • Skulle situationen på Stjärnsberg vara annorlunda om även flickor gick på skolan? Hur skulle "kamratuppfostran" se ut på internatskola för enbart flickor?

Familjen

  • Fundera kring Eriks familjesituation. Hur är det att leva i en sådan familjsituation?
  • Fundera över mammans roll? Vad skulle hon kunna göra annorlunda?
  • Fundera kring varför styvpappan slår Erik? Det är inte bara Erik som blir slagen hemma. Eriks mamma blir också misshandlad. Hur påverkar det henne?
  • Filmen utspelar sig året 1959 och många familjer var patriakaliska. Vad innebär det?

Vänskap och relationer

  • Beskriv Erik och Pierres vänskap?
  • Marja, Servetrisen, betyder mycket för Erik. Vilken betydelse hade hon för Erik?
  • Hur relationerna ut med lärarna på skolan?

Du som vill redovisa dina tankar kring frågorna kan göra det på bloggen eller via mejl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar